Lyd

I ulike sammenhenger er det ønskelig å ta opp lyd digitalt og dele dette med andre. En metode for dette kalt podcast går ut på å ta opp lyd, laste dette opp til nettet og deretter bruke RSS for å gjøre lyttere kjent med nye lydklipp. Ved å bruke spesiell programvare for å abonnere på slike lydklipp mottar lytterne ny klipp automatisk. Det mest kjente eksemplet på slik programvare er Itunes.

Vi skal videre se på programvare og tjenester for å ta opp og distribuere lyd.

TA OPP LYD

AUDACITY

Audacity er opensource programvare for å ta opp og redigere lydklipp. Det er gratis å ta i bruk og installeres på egen PC.

audacity.jpg

Om du ønsker å bruke Audacity til å lage podcaster så viser videoen under hvordan du installerer Audacity, legger inn MP3 plugin og lager podcast.

CHIRBIT

Chirbit er en online tjeneste for å ta opp og dele lydklipp. Ved å bruke Chirbit så lagres lydklippet på Chirbit sine servere. Chirbit genererer en unik URL (adresse) til ditt lydklipp, og du kan dele denne URLen i epost, chat, blogg eller nettside.

chirbit.jpg

DISTRIBUERE LYD

ITUNES

Itunes er programvare fra Apple som har som formål å organsiere mediafilene dine, samt å gi tilgang til Apple sin nettbutikk for musikk, film og annen media. Itunes har innebygd funksjon for å abonnere på podcaster. Ved å velge podcast fra menyen i Itunes kan du søke i ulike podcaster og abonnere på de du synes er interessante. Når tilbyder av podcasten gir ut nye podcaster vil de automatisk bli lasten ned til Itunes. Du har mulighet til å se eller høre på podcastene på PCen i Itunes eller du kan laste dem over til iPoden din.

itunes.jpg
Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License