Skjermdump Og Video

Skjermdump vi si at man lager et bilde eller en video av innholdet på hele eller deler av PC-skjermen. Det finnes ulike typer programmer og tjenester for å få dette til

expression_encoder_3.JPG

MICROSOFT EXPRESSION ENCODER 3

Expression Encoder 3 er Microsoft sitt program for å ta opptak av det som foregår på skjermen.

Programmet er forholdsvis enkelt å forstå og det lagrer videoen i WMV formatet. Det er mulig å markere endeltvinduer, eller man kan dra en boks rundt den delen som man vil ta opptak av. Programmet har og enkel videoredigering slik at det er mulig å sy sammen flere klipp til en film.

Programmet kan lastes ned fra Microsoft sine hjemmesider.

JING

jing.jpg
Jing er et lite program som installeres på datamaskinen og som gjør det enkelt å ta skjermdump og video av innholdet på skjermen. Programmet fungerer på en slik måte at man klikker på det vinduet som man vil ha bilde eller video av eller drar en ramme rundt ønsket område.

Deretter er det bare å ta bilde eller ta opp video av innholdet. Resultatet kan lagres til harddisk. Jing inneholder også mulighet til å laste opp bilde eller video til Internett og deretter dele URL.

PRINT SCREEN

Windows XP har en innebygd funksjon for å ta bilde av skjermen (skjermdump). Dette utføres ved å trykke på knappen Print Scrn eller eventuelt Print Scrn + Alt knappen. Da lagres et bilde av skjermen eller av aktivt vindu i minnet. For å kunne benytte bildet må man lime dette inn i et bilderedigeringsprogram som f. eks Paint.

Nyere versjoner av Windows (vista og 7) har et innebygd program som gjør dette på en enklere måte - utklippsverktøy.

SCREENCAST-O-MATIC

screencast-o-matic.jpg
Screencast-o-matic er et verktøy for å ta video av skjermbildet. Programmet er på nett og fungerer i nettleseren. Programmet fungerer på den måten at man trykker på create knappen så startes programmet for å ta opp video.

Det kommer opp en firkantet ramme som man flytter og tilpasser til det området på skjermen som man vil ta opp og så stiller man inn lydkilde om man skal ha lyd. Deretter er det bare å trykke på record knappen så blir det som forgår inne i rammen tatt opp og lagret som en videofil.

Etter at du er ferdig med å ta opp video av skjermen så kan du lagre resultatet i på egen datamaskin i ulike filformater (avi, mp4, flv), laste opp til youtube eller screencast-o-matic.com.

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License