Video - redigering og lagring

REDIGERING AV VIDEO

Videoredigeringsprogram fungerer på den måten at man har tilgang til ulike klipp. Bruker kan deretter dra videoklipp, bilder, overganger, lyd og effekter til en tidslinje, ofte med flere spor. Programmene har også mulighet for å se videoen som du arbeider med.

Etter at videoredigeringen er ferdig så kan resultatet lagres i ulike filformater, og filmen kan vises i et program for avspilling av video eller lastes opp til videodelingstjenester som f. eks. youtube og deretter deles med andre.

JAYCUT

Jaycut er en online tjeneste der du laster opp videoen din og deretter får mulighet til å redigere den i nettleseren. Ved å opprette en bruker på tjenesten får du tilgang til videoredigeringsprogrammet. Du må laste opp videoklipp, bilder og lyd til Jaycut. Deretter kan du sette sammen dette til en film.

Resultatet kan lastes ned til egen PC. Jaycut har god muligheter for å dele de ferdige filmene med andre.

jaycut.jpg

WINDOWS LIVE MOVIE MAKER

Windows Live Movie Maker er siste versjonen av den videoredigeringsprogramvaren som fulgte med Windows i XP. Denne følger ikke lenger med som en del av Windows men må lasten ned separat og deretter installeres. Den er fortsatt gratis. Brukere av Windows XP kan fremdeles bruke Windows Movie Maker.

Programmet har noe begrensede funksjoner for å redigere film. Om du heller vil bruke den gamle versjonen av Windows Movie Maker på Windows Vista eller Windows 7 er den tilgjengelig som Windows Movie Maker 2.6, og den kan lastes ned fra hjemmesiden til Microsoft.

live_movie_maker.jpg

LAGRING OG DELING AV VIDEO PÅ NETT

Youtube

Youtube er en tjeneste fra Google for lagring og deling av video på nett. Tjenesten fungerer slik at du oppretter en brukerkonto. Deretter kan du laste opp filmer til youtube. Du har selv kontroll med deling, slik at du kan velge om hver enkelt av videoene dine skal være tilgjengelig for alle eller være privat.

youtube.jpg
Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License